Jeden zaměstnavatel, jedna jistá mzda. Tento model sice pořád převažuje, ale nemusí vyhovovat každému. Mnozí lidé potřebují přivýdělek. A stejně tak firmám vyhovuje, že mají člověka, který udělá danou práci, za ní mu pošlou odměnu a už se o nic nestarají.
Podle personální agentury ManpowerGroup dvě třetiny podniků u nás potvrzují, že mají problém sehnat lidi s těmi potřebnými dovednostmi. A tak třeba cukráře v Liberci přeškolili na operátory strojů vyrábějící díly do aut ze vstřikovaných plastů.
Například proč by si ale podnik měl platit svého grafika nebo ajťáka pro online přenosy, když dělá akci, kde je potřebuje jednou za čtvrt roku, přičemž ale najmout si specializovanou firmu zase vyjde draho. Hodí se proto externista.
„Trendem na pracovním trhu jsou i u nás tzv. „Gig workers. Jsou to externisté, kteří nemají pracovní smlouvu, ovšem firmy si je najímají na určité projekty nebo jejich části,“ uvedla šéfka českého ManpowerGroup Jaroslava Rezlerová.
Zhruba 28 % podniků z pěti set dotázaných v průzkumu ManpowerGroup plánuje letos přijímat nové zaměstnance na pracovní poměr, ovšem 44 % firem bude navyšovat počet nezávislých externistů.
Nezávislý externista nemusí být jen ajťák nebo reklamní specialista, ale třeba také schopný obchodník. Zaškolí se, aby dobře poznal produkt, a vedle své každodenní práce si tak rozšíří záběr, a příjmy…Něco o tom vím. Pár lidí jsem už takto úspěšně zapracovala ve svém byznysu.
